Online instrukcije
Kako funkcioniraju online instrukcije? Jesu li one jednako kvalitetne kao i kontaktne? Koje su prednosti takvog održavanja? Koliko je zahtjevna njihova realizacija? Ovo su samo neka od brojnih pitanja koja se mogu postaviti kada govorimo o online instrukcijama. Većina učenika i roditelja do početka pandemije koronavirusa gotovo da nije imala nikakvog iskustva s održavanjem istih. Međutim, online instrukcije postaju sve popularnije i sve traženije, a u nastavku navodimo kako se održavaju te komentiramo standardni model i pristup.
Kako organizirati online instrukcije
Učeniku treba pomoć
U trenutku kada roditelj primjeti učenik ima problema s razumijevanjem određenog gradiva, najbolje je odmah reagirati i potražiti pomoć odnosno instrukcije. Brza reakcija doprinosi tome da učenik ima manje "rupa u znanju", a najčešće u tim okolnostima brže i lakše nadoknađuje zaostatak i broj sati koje instruktor treba provesti s učenikom sveden je na minimum.
Odabir online instruktora i usluge
Online instrukcije podrazumijevaju dvije temeljne prednosti pred instrukcijama uživo: dostupnost instruktora u sredinama gdje ne postoje dovoljno kvalitetni mentori i ušteda vremena koje se troši na put obzirom na instrukcije uživo. U mnoštvu oglasa koji postoje na webu najbolja opcija je odlučiti se za uslugu gdje već postoje reference ili se pouzdati u nečiju preporuku. Danas postoje uhodane online platforme za realizaciju instrukcija kao što su eMatematika u Hrvatskoj, Go Tel u Sloveniji itd. Platforma eMatematika funkcionira kao web trgovina za instrukcije što znači da se stranici pristupa online, bira instruktor s referencama, vrši narudžba i tako rezervira termin.
Prije instrukcija
Prije prvih instrukcija s instruktorom treba podijeliti informacije poput trenutnog uspjeha, iskustva iz prijašnjih razreda, iskustva sa prijašnjim instruktorima, teme za koje im je potrebna pomoć.
Online instrukcije treba pripremiti u prostoru s minimalnim ometanjima.
Gradivo za instrukcije iz matematike preporučeno je prilagati u postupku naručivanja ili dostaviti instruktoru prije termina emailom ili putem neke od aplikacija kao npr. Whatsapp.
Uz standardnu opremu poput računala/laptopa s kamerom ili pametnog telefona i stabilne internetske veze, sve što treba učeniku su olovka, gumica, papir i želja za uspjehom.
Odabir aplikacije za realizaciju online instrukcija
Postoji niz kvalitetnih aplikacija putem kojih se mogu realizirati online instrukcije, a najjednostavnije za korištenje su Zoom, Google Meet i MS Teams, također nude izvrsnu kvalitetu tona i slike. Navedene aplikacije nude i mogućnost dijeljenja ekrana što olakšava komunikaciju između učenika i instruktora odnosno oboje mogu pisati po zaslonu kao što pišu na papiru kod instrukcija uživo.
Jako je bitno da prilikom dijeljenja slike postoji i kontakt "oči u oči" kako bi instruktor mogao vidjeti učenikove reakcije na novi sadržaj i pravovremeno reagirati ukoliko primijeti da učenik ne razumije određene korake i postupke u rješavanju zadatka. Najveća svrha ovakvog pristupa je u nekoliko prvih termina online instrukcija jer učenik može osjećati nelagodu i zbog toga ne postaviti pitanje za dodatno pojašnjenje.
Tijek online instrukcija
Uspostavljanje video veze između učenika i instruktora rješava se jednim klikom. Naime, instruktor će otvoriti online sastanak te kreirati poveznicu za pridruživanje koju šalje korisniku. Klikom na poveznicu učenik će se pridružiti virtualnom sastanku.
U uvodnom dijelu npr. sata matematike slijedi upoznavanje s osnovnim pojmovima/formulama koje spadaju u problematičnu cjelinu. Definicije se uvode postepeno kao u udžbeniku te će se nastava odvijati u obliku: blok definicija i formula - blok zadataka. Takav pristup osigurava potpuno razumijevanje gradiva i kvalitetnije povezivanje pojmova.
Jedan od najkorištenijih alata npr. na ZOOM-u je White board, tzv. Bijela ploča koju zajedno mogu koristiti i instruktor i učenik povremenim dijeljenjem zaslona. Na taj način pisanjem mogu nadopunjavati jedan drugog što je slično kao kad uživo pišete po istom papiru. Instruktor će prilikom rješavanja zadataka pisati po ekranu, ploči ili papiru i dijeliti sliku učeniku koji će u bilo kojem trenutku moći prekinuti instruktora i postaviti mu pitanje. U trenutcima kad učenik pokušava samostalno riješiti zadatak instruktor najčešće sluša i gleda učenika radi eventualnog ispravljanja, a ako na strani učenika postoje 2 povezana uređaja s kamerama tada se može dobiti slika u slici pa instruktor i vidi što učenik piše. Dodatno, podrazumijeva se da se instruktor vješto koristi emailom, aplikacijama za prikaz geometrijskih zadataka kao npr. Geogebra, aplikacijama za transfer video materijala kao npr. WeTransfer, Whatsapp, opcijama na Google disku gdje možete složiti sav potreban materijal i učeniku jednostavno poslati poveznicu za pristup. Nakon održane lekcije instruktor može učeniku predložiti domaću zadaću kako bi se utvrdilo razumijevanje pokazanog. Provjera zadaće i rješavanje nedoumica uslijedilo bi na prvim sljedećim instrukcijama. Time se postiže kvalitetan balans između vremena utrošenog na učenje i shvaćanje gradiva te vremena uloženog u samostalni rad i rješavanje zadataka.
Sat završava time da instruktor prekida virtualni sastanak. Učenik i roditelj na malo profesionalnijim platformama imaju mogućnost ocijeniti instruktora i napisati svoj komentar što uvelike pomaže budućim korisnicima.
Prednost online platformi
U praksi se pokazalo da se roditelj i učenik gotovo preko noći suoče s nekim problemom u gradivu i hitno im treba pomoć. U takvim situacijama kada dan prije ispita trebaju instrukcije ili kad intenzivno rade na gradivu da bi ispravili npr. negativnu ocjenu važno im je da je instruktor dostupan. Tu se pokazuje prednost kad na jednoj platformi kao što je npr. eMatematika imate veći broj instruktora na raspolaganju. Kada se dogodi da i učenik i stalni instruktor imaju obaveze koje se preklapaju tada mora uskočiti drugi sličan instruktor kako bi učenik bio siguran da će na vrijeme obraditi potrebno gradivo. Iskustva su pokazala da u ovom kontekstu postoje velike frustracije kod roditelja kad ih u tako delikatnim situacijama instruktor pusti na „cjedilu“ i kada u kratkom roku nije lako naći drugog instruktora, pogotovo za instrukcije uživo. Tu je svakako prednost na strani online platformi jer vam trenutno uskoči instruktor npr. iz drugog grada. Ponekad učenici traže pomoć za specifična područja, projekte, problematične cjeline (kao npr. natjecatelji). Također, ponekad učenici imaju blage poremećaje kao što su disleksija, disgrafija, diskalkulija, ADHD i sl. U tom kontekstu mogu brže dobiti pomoć na većim platformama za online instrukcije jer određeni instruktori imaju iskustva s tim i već imaju izgrađen pristup prema takvim klijentima.
Klijenti koji traže online instrukcije
Uvriježeno je mišljenje da instrukcije trebaju uglavnom lošiji učenici. Temeljem iskustava online platforme eMatematika ta predrasuda je daleko od točnoga jer pokazalo se da instrukcije traže i dobri učenici, odlikaši koji se spremaju za test, učenici koji žele konstantnu podršku tokom godine, daroviti učenici koji se spremaju za natjecanja, učenici s određenim blagim poremećajima zbog čega su sporiji na redovnoj nastavi, studenti koji se spremaju za ispite, radni ljudi koji se prekvalificiraju ili se doškoluju, itd. Također se javljaju učenici i studenti iz susjednih zemalja kojima jezik nije prepreka ili se dobro služe engleskim jezikom, učenici iz hvatskih obitelji koje žive i rade u zemljama EU pa čak i s drugih kontinenata. Doseg i pristupačnost svakom od gornjih profila je prednost današnjih tehnologija i online instrukcija i šteta bi bilo ne iskoristiti ih i dodatno unaprijediti.
Instrukcije iz matematike za srednju i osnovnu školu (uglavnom sedmi i osmi) su najzastupljenije u potražnji usluga i imaju jednu zajedničku i interesantnu poveznicu. U prvom kontaktu i za dogovor oko detalja se javljaju uglavnom mame učenika u izrazito velikom postotku od 75-80%. To je jedan podatak koji oslikava i mentalitet mediteranskih zemalja. Instrukcije iz fizike su slijedeća najtraženija usluga, a zatim kemija. Prema jednom istraživanju na instrukcije iz matematike otpada 56% svih instrukcija, na instrukcije fizika 17%, instrukcije kemija 13%.
Odabir instrukcija online ili uživo
Većina učenika još uvijek preferira instrukcije uživo. Razlozi su prirodnija komunikacija, navika, povezanost s instruktorom, strah ili nesnalaženje s novim tehnologijama i sl. Međutim, taj trend se primjetno mijenja u zadnjih nekoliko godina u korist online instrukcije što je vidljivo po individualnim oglasima instruktora koji sve više oglašavaju instrukcije na oba načina kao i porastom prometa na digitalnim platformama za online instrukcije. Ocjene klijenata online instruktora na tim platformama dokaz su da i online instrukcije mogu biti jednako ili čak učinkovitije od instrukcija uživo pod uvjetom da instruktor odlično poznaje gradivo, ima dobru metodiku prijenosa znanja, dovoljno je raspoloživ i dovoljno vješto koristi digitalne tehnologije i alate. Velika je vjerojatnost sa smjenom generacija da će trend online instrukcije sve više rasti i u budućnosti postati prvi izbor za odabir instruktora.
Vezani članci
· Instrukcije iz matematike online
· Kako učiti matematiku na mreži
· Model online instrukcija iz matematike
· INSTRUKCIJE IZ MATEMATIKE ONLINE
Vanjske poveznice
Robert Pavlik
Objavljeno: 15. Veljača 2024